Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

Archief voor februari 8, 2008

Uitdaging voor het weekend

Ik heb geen doel in mijn leven. Dit betekent niets minder dan dat je je voortsleept van het ene ‘moetje’ naar de volgende verplichting. Helaas geeft niets je voldoening. Waarvoor doe je het eigenlijk allemaal?

Als je op die manier je dagen slijt wordt het de hoogste tijd om je zelf uit te dagen! Doe iets wat je nog nooit gedaan hebt, wat je gegarandeerd moeilijk en bedreigend vindt. Maar waarvan je ook weet dat als je er in slaagt je doel te bereiken je daarvan heel veel voldoening krijgt.

Een leuk voorbeeld. Karel is 23 en studeert. Hij vult zijn dagen met studeren en tv kijken. Meer is er niet. Wanneer ik hem spreek, kijkt hij mij dof aan. Gelaten. Ik vind het allemaal niks zegt hij. Wat is het doel in je leven. Dat hoeft niet hoogdravend te zijn of een stevig onderbouwde langetermijnplanning. Een idee over hoe je zou willen dat je leven zou verlopen is al een eerste aanzet.

Goed, zegt Karel, op mijn vraag eens te fantaseren over zijn nabije toekomst. Mijn leven zou er heel anders uitzien als ik een meisje had. Ok, zeg ik, dat is tenminste een uitdaging van formaat. Hij schrikt even. Ja, ga ik door, alleen al de gedachte dat je iets anders met je leven gaat doen dan nu, kan je al blijer maken. Ik som de voordelen op en inderdaad Karel voelt zich al wat beter.

Nu moet hij nog zijn angsten gaan aanpakken. Het zijn er heel wat en ze komen allemaal op hetzelfde neer: angst om afgewezen te worden. We bespreken ze een voor een en ik geef hem aan hoe hij deze kan overwinnen. Na het spreekuurtje gaat een hele andere Karel de deur uit dan zich bij mij binnen sleepte. Hij is er nog niet. Dat weet hij! Maar dit weekend zal een hele andere zijn dan hij gewend is en het zal beter aanvoelen. Nieuwer en spannender.

Ook ik kan met een goed gevoel aan het weekeinde beginnen.

Rob@goudenregen.be