Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

Loslaten en vertrouwen

Voor ouders is het een regelmatige terugkerende worsteling. Een gevecht met hen zelf. Je opgroeiende kinderen loslaten. Mogen ze tot twaalf uur uitgaan, check ik het huiswerk nog, moet ik niet ingrijpen. Steeds terug komende vragen.

De vraag is eigenlijk kan ik op dit moment mijn kind vertrouwen. Dat wil zeggen durf ik er op te vertrouwen dat ze geen onherroepelijke fouten begaan in hun leven. Moet ik ze blijven behoeden en beschermen en veilig bij me houden zodat er niets mis kan lopen.

Dat is loslaten. Het vertrouwen hebben dat je kind het wel redt (zonder jouw hulp als ouder) en dit vertrouwen ook aan hen schenken. Voor je kind zal dit goed doen. Als ouder geef je je kind het vertrouwen waardoor je hem of haar meer vrijheid van handelen geeft. Je kind zal dol gelukkig zijn, maar moet de last van deze verantwoordelijkheid natuurlijk wel kunnen dragen. Hij kan dit niet leren zonder vallen en opstaan, zonder kleerscheuren, zonder fouten. Dat is de enige weg voor het kind om te bouwen aan haar of zijn zelfvertrouwen.

Maar daarvoor willen we onze kinderen natuurlijk behoeden. De kleerscheuren, de bloedneus, de pijn van de mislukking. Pas als we beseffen dat wij in werkelijkheid niet alomtegenwoordig en machtig zijn om ons kind voor ellende te behoeden zijn, en weten dat dit de beste weg voor ons kind is, dan zijn we op weg om te leren loslaten.

En dat is goed voor ons allemaal.

Rob@goudenregen.be

No comments yet»

Geef een reactie

