Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

mijn hele leven zweethanden

Ik heb mijn hele leven zweethanden gehad, jij hebt ze ook. Ik durfde nooit iemand een hand te geven. Nee pa, daar heb ik geen last meer van, antwoord ik mijn vader die in een ziekenhuisbed ligt, maar nu wel! Geshockeerd door zijn bekentenis denk ik aan hem terug. Nu pas besef ik dat hij meestal afstandelijk was naar mensen vanwege zijn gebrek aan zelfvertrouwen. Eigenlijk was hij een heel onzeker mens. Maar niet naar mij. Ook nu niet, nu hij er slecht aan toe is. Hij is sterker dan ik. Vandaar dat ik met mijn kleffe handen de zijne aanraakte. Ik wilde hem troosten en steunen, maar het enige dat ik kon doen was zijn handen aanraken.

Ook dat is een kenmerk van zelfvertrouwen het is een stemming die je zeker niet altijd en op elke plaats in elke gelegenheid voelt. Mijn vader was niet zelfzeker naar de buitenwereld, maar wel naar mij. Hij confronteerde me vaak met mijn fouten (in zijn ogen), zonder verwijt.

Ik voelde me gisteravond heel klein in de kamer met mijn vader. Hij is bezig met de laatste loodjes. Ik stond er bij en keek naar hem. Hij richtte zich tot mij. Hij uitte zijn gevoel van angst en onzekerheid die hij om zich heen voelde. Ik kon mij daar enkel heel klein en nietig bij voelen. Een groot man ligt als een bang wezen in bed en straalt toch zelfvertrouwen naar mij uit. Hij wijst me zelfs en passant nog even de weg.

Want er is inderdaad voor mij ook een tijd geweest dat ik onzeker was en kleffe handen had in contacten met mensen. Dat ligt ver achter mij. Mijn vader herinnerde mij hier aan.

Dank je pa. Het gaat je goed.

rob@goudenregen.be

No comments yet»

Geef een reactie

