Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

Bescheidenheid

Ik heb me laten verleiden tot een interview met Het Nieuwsblad. Natuurlijk moet een journalist met een stellingname naar buiten komen. De titel moet lezers immers prikkelen, anders lezen ze het artikel niet. Een woord dat breed uitgemeten wordt is bescheidenheid. Het spijtige daarin is echter dat er gesuggereerd wordt dat ik naar België ben gekomen om Vlamingen zelfvertrouwen te leren, terwijl ik ook met de school voor zelfvertrouwen mij richt op Nederlanders.

Ik woon al vele jaren in het Vlaamse land en ik ben er van gaan houden. Ik voer dagelijks vele gesprekken met Vlamingen als coach en therapeut en dat bevalt me prima.

Bescheidenheid is een item waarmee ieder te maken heeft die zichzelf niet waardevol genoeg vindt om meer voor zichzelf op te eisen. Het woord bescheidenheid betekent letterlijk niet veeleisend en daarmee drukt het beter uit waar het feitelijk om draait. Je bent als mens bereid met minder genoegen te nemen.

Maar waarom neem je met minder genoegen? Waarom zou je niet meer voor jezelf mogen opeisen. Vind je dat jij het misschien niet waard bent? Of ben je misschien bang om te veel voor je zelf op te eisen en daarin door te schieten?

Dat is de crux van het verhaal. Als je niet voldoende zelfvertrouwen bezit, voel je je niet goed genoeg om verregaande eisen voor je zelf te stellen. In plaats van aan zelfvertrouwen te werken suggereren mensen dat bescheidenheid een deugd is, een eigenschap die je moet koesteren en zelfs in stand houden. Ik roep mensen niet op om de ander niets meer te gunnen en door te slaan in hun eisen. Nee, het enige dat ik verdedig is dat je GENOEG voor je zelf opeist, zodat je je bijvoorbeeld binnen een relatie beter voelt dan wanneer je te weinig opkomt voor je zelf.

Vandaar mijn betoog in de krant voor minder bescheidenheid en daardoor voor meer zelfvertrouwen. Je komt beter voor je zelf op als je beseft dat je het waard bent en dat een bescheiden opstelling je GEEN goed doet. De slogan doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg klopt van geen kant als je met ‘gewoon’ bescheidenheid bedoelt.

Dat is het gevoel waaraan ik iets wil veranderen met de School voor Zelfvertrouwen, zowel in Vlaanderen als in Nederland.

Veel succes en onbescheidenheid.

rob
info@schoolvoorzelfvertrouwen.be

No comments yet»

Geef een reactie

