Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

boosheid en zelfvertrouwen

Ik ben razend als mijn baas mij uitscheldt. Diep gekwetst en beledigd ben ik dan. Waar haalt hij het lef vandaan. Hij doet dit heel vaak als ik iets verkeerd gedaan heb, zoals bijvoorbeeld met de maandelijkse rapportages.

Maar waarom zou ik boos worden op hem als hij lelijk tegen mij doet? Het feit dat hij boos op mij is, heeft alles met ZIJN emoties te maken. Dat hij mij uitscheldt hoeft mij niet te raken want het is immers een uiting van zijn gevoelens. Hij zegt dat ik een mislukkeling ben. Dat ik nooit promotie zal maken. Dat is van hem.

Wat hij zegt kan mij alleen dan raken als hij daardoor bij mij een gevoelige plek raakt.

Als ik heel eerlijk over mezelf ben, vind ik zelf ook dat ik een mislukkeling ben. Ik geloof nooit dat ik verder zal komen. Ik ben een nietsnut. Dus eigenlijk verwoordt mijn chef mijn eigen negatieve gevoelens over mezelf en dat is wat mij raakt.

In eerste instantie lijkt mijn boosheid echter alles te maken te hebben met het gedrag van mijn chef. En vind ik dat het allemaal zijn schuld is. Hij beledigt mij immers.
Maar mijn chef kan mij alleen maar raken als WAT HIJ ZEGT aansluit bij mijn eigen gevoelens.

Mijn boosheid, deze negatieve emotie, is een signaal dat hij een gevoelige plek bij mij raakt. Pas nadat ik aan mezelf erkend had dat ik negatief over mezelf dacht en dat dit de ware reden voor mijn boosheid was, reageerde ik niet meer beledigd op de dingen die hij tegen mij zei.

Conclusie:
Jouw boosheid is een signaal voor jou dat iemand jou pijnlijk raakt. De oplossing hiervoor ligt niet in het bestrijden van degene die deze reactie oproept maar bij jezelf. Jij hebt nog een pijnplek te helen. Deze pijnplek oplossen geeft jou niet alleen een beter gevoel, maar ook meer zelfvertrouwen.

rob vellekoop
info@schoolvoorzelfvertrouwen.be
info@schoolvoorzelfvertrouwen.nl

No comments yet»

Geef een reactie

