Zelfvertrouwen

iedereen meer zelfvertrouwen = een betere wereld voor ons allemaal!

wantrouwen en zelfvertrouwen

Steeds als mijn vrouw een feestje van haar werk bezoekt, verga ik van de jaloezie en wantrouwen. Ik ben dan heel geïrriteerd en als ze ’s avonds thuis komt, mijd ik haar als de pest. Ik ben ontzettend bang dat ze een ander tegenkomt die ze veel leuker vindt dan ik. En in mijn zwartste gedachten gaat ze daarmee aan de haal. Zij begrijpt dat niet en kijkt in mijn aanwezigheid niet naar andere mannen. Met andere woorden mijn wantrouwen is niet gerechtvaardigd. Hoe komt het dan toch dat ik haar wantrouw?

Blijkbaar schort er iets in het gevoel dat ik over mezelf heb. Op een gegeven ogenblik ben ik er achter gekomen dat ik niet zo’n hoge pet van mezelf op had als partner en echtgenoot. Ik vind dat ik niet knap genoeg ben en dat zij redenen te over heeft om met een ander een relatie aan te knopen. Wanneer zij uitgaat komt de angst boven dat ik nooit aan haar wensen kan voldoen en dat zij daarom naar een ander op zoek zal gaan. Ik ben gewoon niet goed genoeg. Door uit te gaan confronteert zij mij onopzettelijk met mijn angst om haar te verliezen.

Pas toen ik dit begreep was ik niet meer boos als ze eens uitging met haar vriendinnen. Mijn slechte humeur kwam niet door haar (doordat zij uitging), maar doordat IK haar niet vertrouwde. En ik kon haar niet vertrouwen, want ik had een negatief gevoel over wie ik was. Eigenlijk zou het heel logisch zijn als zij een ander tegen kwam. De kans was zelfs heel groot, want ik voldeed niet.

Het mooie aan zelfvertrouwen winnen is nu dat je niet alleen niet meer boos bent, maar ook positiever over jezelf kan gaan worden en daardoor veel minder wantrouwig door het leven kan stappen.

meer zelfvertrouwen zorgt dus voor minder wantrouwen!

rob vellekoop
info@schoolvoorzelfvertrouwen.be
info@schoolvoorzemfvertrouwen.nl

1 reactie»

  moriez wrote @

Zo, zo herkenbaar! Alsof ik het zelf heb geschreven. Ik kan nu met vrij grote zekerheid zeggen dat de relaties die ik had stuk liepen op MIJN gebrek aan zelfvertrouwen. Bedankt ook voor t .pdf dat je schreef. Miss hoor je nog van me.

Gr.


Geef een reactie

